Hotărârile Biroului Electoral Central privind constituirea birourilor electorale de circumscripție din județele Giurgiu, Dolj și Argeș anulate definitiv de instanțele judecătoreși!
Instanțele judecătorești au desființat definitiv hotărârile Biroului Electoral Central nr. 29H/19.04.2024, 30H/19.04.2024 și 33H/19.04.2024, privind anularea proceselor-verbale încheiate în urma operațiunilor de desemnare a președinților birourilor electorale de circumscripție din județele Giurgiu, Dolj și Argeș și a locțiitorilor acestora. Oare ce decizie va luat Biroul Electoral Central, având în vedere că mai sunt doar câteva zile până la alegeri?
-
Hotărârea B.E.C. nr. 30H/19.04.2024 – pentru județul Giurgiu
Referitor la hotărârea B.E.C. nr. 30H/19.04.2024, prin această hotărâre Biroul Electoral Central a desființat procesul-verbal nr. 497C/11.04.2024 încheiat de președintele Tribunalului Giurgiu, considerând că operațiunile de desemnare a președinților birourilor electorale de circumscripție din județul Giurgiu și a locțiitorilor acestora s-au realizat cu încălcarea art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015.
Împotriva acestei hotărâri persoanele interesate au formulat acțiune în anulare la instanța de contencios administrativ, Curtea de Apel București, prin sentința civilă nr. 733/08.05.2024 (dosar 2769/2/2024) și sentința civilă nr. 751/10.05.2024 (dosar 2702/2/2024), admițând acțiunile în anulare formulate și dispunând desființarea hotărârii Biroului Electoral Central, cu consecința menținerii procesului-verbal nr. 497C/11.04.2024 încheiat de președintele Tribunalului Giurgiu, apreciind, pe de o parte, că pârâtul Biroul Electoral Central a încălcat normele de competență prevăzute de art. 41 alin. 2 din Legea 115/2015, nefiind competent să soluționeze contestațiile privind constituirea birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească, municipală sau de sector al municipiului București, iar pe de altă parte, că a soluționat pe fond contestațiile, deși acestea erau tardiv formulate. Mai mult, instanța a constatat că respectivele contestații au fost soluționate pentru a doua oară de B.E.C, dat fiind faptul că mai fuseseră anterior soluționate de biroul electoral competent, respectiv Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr. 19 Giurgiu, acesta din urmă dând o soluție contrară celei date de B.E.C., respingându-le. Pe fondul contestațiilor s-a apreciat că Biroul Electoral Central a interpretat greșit dispozițiile art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015.
Împotriva celor două sentințe civile anterior menționate Biroul Electoral Central a formulat recurs, Înalta Curte de Casație și Justiție respingând recursul ca nefondat, soluțiile Înaltei Curți putând fi consultate aici: soluția în dosarul 2769/2/2024 și soluția în dosarul 2702/2/2024.
Sentințele motivate ale Curții de Apel București pot fi consultate aici:
– sentința civilă nr. 733/08.05.2024 (dosar 2769/2/2024);
– sentința civilă nr. 751/10.05.2024 (dosar 2702/2/2024).
-
Hotărârea B.E.C. nr. 33H/19.04.2024 – pentru județul Argeș
Referitor la hotărârea B.E.C. nr. 33H/19.04.2024, prin această hotărâre Biroul Electoral Central a desființat procesul-verbal nr. 309/15.04.2024 privind constituirea Biroului Electoral de Circumscripție Județeană nr. 3 Argeș și procesul-verbal nr. 310/15.04.2024 privind constituirea birourilor electorale de circumscripție municipală, orășenească și comunală din județul Argeș, încheiate de președintele Tribunalului Argeș, considerând că operațiunile de desemnare a președinților birourilor electorale și a locțiitorilor acestora s-au realizat cu încălcarea art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015.
Împotriva acestei hotărâri s-a formulat acțiune în anulare la instanța de contencios administrativ, Curtea de Apel Pitești, prin sentința civilă nr. 108/29.04.2024 (dosar 294/46/2024), anulând în parte hotărârea nr. 33H/19.04.2024, emisă de Biroul Electoral Central, în sensul că a respins contestaţiile formulate împotriva procesului-verbal nr.310/A/2024 din 15.04.2024 privind constituirea birourilor electorale de circumscripţie municipală, orăşenească şi comunală din judeţul Argeş, pe care l-a menţinut. S-a apreciat că Biroul Electoral Central nu era competent să soluționeze contestațiile privind modul de organizare şi componenţa birourilor electorale de circumscripţie comunală, orăşenească sau municipală, iar pe fondul contestațiilor s-a apreciat că Biroul Electoral Central a interpretat greșit dispozițiile art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015. Verificând portalul instanțelor judecătorești, se poate constata că nu s-a formulat recurs până la această dată, hotărârea rămânând astfel definitivă prin nerecurare.
Sentința motivată a Curții de Apel Pitești poate fi consultată aici:
– sentința civilă nr. 108/29.04.2024 (dosar 294/46/2024).
-
Hotărârea B.E.C. nr. 29H/19.04.2024 – pentru județul Dolj
Referitor la hotărârea B.E.C. nr. 29H/19.04.2024, prin această hotărâre Biroul Electoral Central a desființat procesul-verbal – act de investitură din data de 15.04.2024, încheiat de președintele Tribunalului Dolj, considerând că operațiunile de desemnare a președinților birourilor electorale de circumscripție din județul Dolj și a locțiitorilor acestora s-au realizat cu încălcarea art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015.
Împotriva acestei hotărâri s-a formulat acțiune în anulare la instanța de contencios administrativ, în primă instanță Curtea de Apel Alba Iulia, prin sentința civilă nr. 120/30.04.2024 (dosar 185/57/2024), respingând acțiunea în anulare ca neîntemeiată. Împotriva acestei hotărâri au formulat recurs reclamanții, Înalta Curte de Casație și Justiție admițând recursul și dispunând, după rejudecare, anularea hotărârii nr. 29H/19.04.2024 a Biroului Electoral Central. Nu avem motivarea Înaltei Curți, însă soluția poate fi consultată aici.
De menționat că pe rolul instanțelor judecătorești se află și alte procese privind hotărâri similare ale B.E.C. referitoare la birourile electorale de circumscripție din județele Ialomița, Alba și Buzău, presupunerea fiind că soarta acestor hotărâri va fi aceeași cu cea a hotărârilor de care s-a făcut vorbire anterior.
Consecința logică a desființării hotărârilor B.E.C. anterior menționate este de menținere în funcțiile de președinte, respectiv locțiitor, a persoanelor desemnate inițial, procesele-verbale de desemnare ulterioare nemaiproducând efecte. Totul pare simplu, însă nu este chiar așa, deoarece toate activitățile de până acum din cadrul birourilor electorale de circumscripție din respectivele județe s-au realizat cu birourile electorale nelegal constituite și mai sunt doar câteva zile până la alegeri. Oare ce soluție ,,legală” va găsi Biroul Electoral Central pentru rezolvarea acestei situații?
CONCLUZIE privind alegerile din 9 iunie 2024:
Concluzionând, se constată că Biroul Electoral Central a încălcat normele speciale de competență, a soluționat pe fond contestații tardiv formulate, a soluționat contestații deja soluționate, a soluționat pe fond contestații cu interpretarea greșită a dispozițiilor legale……. Oare de ce s-o fi întâmplat așa, având în vedere că, aruncând o privire peste componența B.E.C., constatăm că din acesta fac parte nu mai puțin de șapte judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție, președintele și vicepreședinții Autorității Electorale Permanente și opt reprezentanți ai partidelor politice?
Un semn și mai mare de întrebare ne punem văzând hotărârea B.E.C. nr. 18H/11.04.2024, din care rezultă că însuși Biroul Electoral Central s-a considerat necompetent să soluționeze contestațiile privind constituirea birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească, municipală sau de sector al municipiului București și, deși s-a întâmplat asta, totuși a ales să soluționeze pe fond contestațiile privind constituirea birourilor electorale de circumscripție din județele Giurgiu, Argeș, Dolj, Ialomița, Alba și Buzău.
Oare ce-o mai urma? Există lege pentru Biroul Electoral Central?
În continuare, aici găsiți ce-a urmat și, cu siguranță, va mai urma și altceva.