Întocmirea listei cu magistrații care participă la tragerea la sorți pentru desemnarea ca președinți/locțiitori ai birourilor electorale de circumscripție (art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015)
M-am hotărât să scriu acest articol văzând hotărârile Biroului Electoral Central din data de 19.04.2024 (ex. hotărârea nr.30H/19.04.2024), prin care s-au interpretat, într-un mod de-a dreptul bizar, dispozițiile art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015.
Astfel, Biroul Electoral Central, admițând contestații formulate, a desființat procesele-verbale întocmite de președinții de tribunale din anumite județe privind desemnarea președinților birourilor electorale de circumscripție și locțiitorilor acestora pentru alegerile din 9 iunie 2024, considerând că s-a încălcat art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015, din punctul de vedere al Biroului Electoral Central interpretarea corectă a acestor dispoziții legale fiind aceea că lista întocmită de președinții de tribunale pentru tragerea la sorți în vederea desemnării președinților și locțiitorilor birourilor electorale de circumscripție trebuie să cuprindă doar judecătorii în exercițiu la respectivul tribunal și procurorii din cadrul parchetului de pe lângă această instanță, iar în ipoteza în care se constată că numărul de judecători și procurori este insuficient pentru acoperirea necesarului de președinți ai birourilor electorale de circumscripție și de locțiitori ai acestora, în lista magistraților care participă la tragerea la sorți pot fi înscriși și judecătorii în exercițiu ai judecătoriilor aflate în circumscripția tribunalului și procurori ai parchetelor de pe lângă acestea.
Gândind puțin logic, vom ajunge la evidenta concluzie că această interpretare este contrară atât literei, cât și spiritului acestor dispoziții legale, reprezentând practic o adăugare la lege, Biroul Electoral Central erijându-se în legiuitor, încălcând principiul constituțional prevăzut de art. 61 alin. 1 din Constituția României, conform căruia ,,Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării.”
Astfel, interpretând literal textul de lege, constatăm că acesta se referă, în ceea ce privește întocmirea listei cu magistrații care participă la tragerea la sorți, la toți magistrații, nu doar la judecătorii de la tribunal, respectiv procurorii de la parchetul de pe lângă tribunal, astfel cum greșit a interpretat Biroul Electoral Central.
Mai mult, constatăm că textul de lege prevede o unică etapă de întocmire a listei cu magistrații care participă la tragerea la sorți, nu două etape, cum în mod eronat a înțeles Biroul Electoral Central, interpretarea dată de acesta fiind practic, după cu am mai menționat anterior, o adăugare la lege, contrară principiilor constituționale.
Se poate observa că, potrivit interpretării Biroului Electoral Central, judecătorii de pe lângă judecătorii și tribunale și procurorii de la parchetele de pe lângă aceste instanțe pot participa la tragerea la sorți doar pentru funcția de președinte sau locțiitor în cadrul birourilor electorale din circumscripția tribunalului, prioritate având judecătorii de la tribunal și procurorii de la parchetele de pe lângă tribunal, iar judecătorii de la curțile de apel și Înalta Curte de Casație și Justiție, respectiv procurorii de la parchetele de pe lângă aceste instanțe nu pot participa deloc la tragerea la sorți pentru funcția de președinte sau locțiitor în cadrul vreunui birou electoral de circumscripție din țară, fiind vorba de o evidentă discriminare, mai ales în cazul acestora din urmă, încălcându-se dispozițiile art. 16 alin. 1 din Constituția României, potrivit căruia ,,cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări.”
În ceea ce privește motivarea Biroului Electoral Central, cu regret o spune că aceasta este una lipsită de logică, unul dintre motive fiind acela că nu este reglementată o procedură distinctă de înscriere pe listă a magistraților din cadrul judecătoriilor, altui tribunal, curților de apel și parchetelor de pe lângă acestea, în condițiile în care legea nu prevede vreo procedură nici pentru înscrierea pe listă a magistraților din cadrul tribunalului sau din cadrul parchetului de pe lângă tribunal. S-a apreciat că plasarea operațiunilor de desemnare a președintelui biroului electoral de circumscripție și a locțiitorului acestuia în competența președintelui tribunalului implică ca magistrații care iau parte la respectiva procedură să fie în exercițiu la tribunalul competent atât la momentul întocmirii listei, cât și la momentul efectuării tragerii al sorți, interpretare de neacceptat, reprezentând o adăugare la lege.
Mai mult, făcând o interpretare teleologică și istorică a textului de lege, vom constata că intenția evidentă a legiuitorului a fost aceea de permite tuturor magistraților, indiferent de instanța sau parchetul la care funcționează, de a se înscrie pe oricare dintre listele întocmite de președinții de tribunale din țară pentru tragerea la sorți în vederea desemnării președinților birourilor electorale de circumscripție și locțiitorilor acestora.
Astfel, forma anterioară a dispozițiilor art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015 (anterior modificării prin OUG nr. 40/2019) era următoarea: ,,desemnarea președintelui biroului electoral de circumscripție și a locțiitorului acestuia se face în ședință publică de către președintele tribunalului, în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor. Desemnarea se face, prin tragere la sorți, dintre magistrații și ceilalți juriști cu domiciliul sau reședința în județ sau în municipiul București pe baza criteriului apropierii domiciliului sau reședinței de localitatea sau subdiviziunea administrativ-teritorială în care va funcționa biroul electoral de circumscripție…”
Forma actuală este următoarea: ,,desemnarea președintelui biroului electoral de circumscripție și a locțiitorului acestuia se face în ședință publică de către președintele tribunalului, în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor. desemnarea se face, prin tragere la sorți, dintre magistrații și ceilalți juriști care îndeplinesc condițiile prevăzute de alin. 5 indice 1 pe baza criteriului apropierii domiciliului sau reședinței de localitatea sau subdiviziunea administrativ- teritorială în care va funcționa biroul electoral de circumscripție…”
Intervenind și modificând textul de lege în sensul arătat, oare intenția legiuitorului nu a fost aceea de a permite tuturor magistraților, indiferent de instanța sau parchetul la care funcționează, de a se înscrie pe oricare dintre listele întocmite de președinții de tribunale din țară pentru tragerea la sorți în vederea desemnării președinților birourilor electorale de circumscripție și locțiitorilor acestora? Firește că da, intenția evidentă a legiuitorului fiind aceea de a se stabili, pe cât posibil, președinții și locțiitorii birourilor electorale de circumscriați dintre magistrați (din cuprinsul art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015 rezultă că tragerea la sorți se face cu prioritate din lista magistraților, întâi pentru președinți și apoi pentru locțiitori), posibilitatea desemnării acestora dintre juriștii înscriși în Corpul experților electorali care au o vechime în specialitate de cel puțin 5 ani reprezentând o chestiune de rezervă, pentru a nu rămâne funcții de președinte sau locțiitor neocupate. Lăsând libertate magistraților să aleagă județul în care să se înscrie pe lista întocmită pentru tragerea la sorți, cresc șansele de a se înscrie mai mulți magistrați pe liste, dat fiind faptul că sunt județe în care numărul funcțiilor de președinte și locțiitor sunt insuficiente raportat la numărul magistraților și județe în care numărul magistraților este insuficient raportat la numărul funcțiilor disponibile.
Astfel, prin interpretarea eronată a dispozițiilor art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015, Biroul Electoral Central a trecut peste voința legiuitorului de a se stabili președinții birourilor electorale de circumscripție și locțiitorii acestora cu prioritate dintre magistrați, dat fiind faptul că, limitându-se numărul magistraților care pot fi înscriși pe listă, o mare parte dintre președinții birourilor electorale de circumscripție și locțiitorii acestora vor fi desemnați dintre juriștii înscriși în Corpul experților electorali care au o vechime în specialitate de cel puțin 5 ani.
Deși legea se execută, nu se discută, țin totuși să precizez că voința legiutorului de a se stabili președinții și locțiitorii birourilor electorale de circumscripție din rândul magistraților este pe deplin justificată, magistrații, fie ei judecători sau procurori, reprezintând profesioniști ai sistemului judiciar, selecționați și pregătiți pentru a ocupa funcții de mare încredere și responsabilitate în societate. Ei sunt supuși unor criterii stricte de selecție și formare profesională, iar statutul lor implică independență, imparțialitate și respectarea riguroasă a legii. Astfel, desemnarea unor magistrați ca președinți și locțiitori ai birourilor electorale de circumscripție asigură o aplicare corectă a legislației electorale, garantând respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor și integritatea procesului electoral. Pe de altă parte, alte categorii de juriști, deși poate cu o vastă experiență în domeniul electoral, nu beneficiază de același statut legal și instituțional ca magistrații.
În concluzie, interpretarea corectă a art. 26 alin. 5 din Legea 115/2015, conformă atât cu litera, cât și cu spiritul acestor dispoziții legale, este aceea că pe lista cu magistrații care participă la tragerea la sorți pentru desemnarea președinților și locțiitorilor birourilor electorale de circumscripție poate fi înscris orice magistrat care a formulat o cerere în acest sens, indiferent de parchetul sau instanța la care funcționează.
Ulterior, se va realiza tragerea la sorți cu prioritate din lista magistraților, întâi pentru președinți și apoi pentru locțiitori, iar după aceea, pentru completarea funcțiilor neocupate, se va trage la sorți din lista juriștilor înscriși în Corpul experților electorali care au o vechime în specialitate de cel puțin 5 ani. Într-o etapă ulterioară, se va proceda la repartizarea acestor persoane pe baza criteriului apropierii domiciliului sau reședinței de localitatea sau subdiviziunea administrativ – teritorială în care va funcționa biroul electoral de circumscripție.
Care este punctul tău de vedere? (mai jos găsești formularul pentru comentarii)